شرح الأدوار Sharḥ al-adwār

Add MS 7471, ff 41v-92r

Download PDF (292 MB)

Search within this record

The record is made up of Ff. 41v-92r. It was created in 8 Dhū al-Ḥijjah 1104. It was written in Arabic. The original is part of the British Library: Oriental Manuscripts.

About this record

Content

Anonymous commentary on Ṣafī al-Dīn ‘Abd al-Mu’min ibn Yūsuf ibn Fākhir al-Urmawī's (صفي الدين عبد المؤمن بن يوسف بن فاخر الأرموي, d. 1294) Book of Cycles (كتاب أدوار), an extremely influential treatise on music theory.

A title line added by a later hand at the head of f. 41v identifies the text incorrectly as Notes on the Ashkāl al-taʾsīs (حاشية أشكال التأسيس).

The text is divided into fifteen sections (فصل):

  • Sections one and two not marked (ff. 41v-50r);
  • Section Three: The Interval Ratio (الفصل الثالث في نسبة الأبعاد, ff. 50r-59r);
  • Section Four: The Necessitating Cause of Dissonance (الفصل الرابع في الأسباب الموحبة للتنافر, ff. 59r-60r);
  • Section Five: Consonant Harmony (الفصل الخامس في التأليف الملائم, ff. 60r-65r);
  • Section Six: The Scales and Their Relationships (الفصل السادس في الأدوار ونسبها, ff. 65r-69v);
  • Section Seven: The Arrangement of Two Strings (الفصل السابع في حكم الوترين, ff. 69v-71r);
  • Section Eight: Discussion of the ‘Ūd, Tuning its Strings, and Deriving Scales from Them (الفصل الثامن في ذكر العود تسوية أوتاره واستخراج الأدوار منه, ff. 71r-72r);
  • Section Nine: The Names of the Scales (الفصل التاسع في أسماء الأدوار, ff. 72r-77r);
  • Section Ten: Tone Sharing of the Scales (الفصل العاشر في تشارك نغم الأدوار, ff. 77r-78v);
  • Section Eleven: Transposed Cycles (الفصل الحادي عشر في طبقات الأدوار, ff. 78v-79v);
  • Section Twelve: Scordatura (الفصل الثاني عشر الاصطحاب الغير المعهود, ff. 79v-81v);
  • Section Thirteen: Rhythm (الفصل الثالث عشر في الإيقاع, ff. 81v-90r);
  • Section Fourteen: Influence of the Modes (الفصل الرابع عشر في تأثير النغم, ff. 90r-90v);
  • Section Fifteen (الفصل الخامس عشر, ff. 90v-91v).

The text contains fifteen diagrams:

  • Diagram of interval ratios (f. 53r);
  • Diagram of interval ratios (f. 54v);
  • Table of the seven tetrachord species (أقسام ذي الأربع, f. 62v);
  • Table of the twelve pentachord species (أقسام ذي الخمس, f. 63r);
  • Six diagrams of tonal relationships (ff. 67r-68v);
  • Five diagrams of rhythmic notation (ff. 88r-89v).

The copy was completed on Tuesday 8 Dhū al-Ḥijjah 1104/11 August 1693 by Shams al-Dīn Muḥammad ibn Ḥusayn al-Sijinālī (? شمس الدين محمد بن حسين السجنالي [؟], see colophon Section at the end of a manuscript text. , ff. 91v, lines 14-16 and f. 92r, line 3 transcribed below).

Begins (f. 41v, lines 4-6):

الحمد لله رب العالمين والصلوة على سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين

ورتبته قبل الخوض في المقصود يجب أن يعلم أن لكل علم

موضوعًا ومبادئ ومسائل وموضوع كل علم ما يبحث فيه عن عوارضه ...

Ends (f. 91v, lines 9-11):

... فليكن هذا آخر ما أردناه من توضيح هذه

الرسالة والحمد لله حمدًا لا أسهاء لاعداده ولا الفصاء لامداده والصلوة

والسلام على المصطفين من عباده خصوصًا على محمد وآله وأولاده المعصومين

Colophon Section at the end of a manuscript text. (ff. 91v, line 12-92r, line 3):

وصلى الله على محمد وآله أجمعين الطيبين الطاهرين

تمت كتابة هذا الشرح للأدوار بعناية

الله الملك الجبار في يوم الثلثاء الثامن

من شهر ذي حجة الحرام سنة

أربع ومائة بعد ألف

من هجرة المصطفوية

...

حرره العبد الفقير المحتاج إلى رحمة الله الغني

شمس الدين محمد بن حسين السجنالي (؟)

Extent and format
Ff. 41v-92r
Written in
Arabic in Arabic script
Type
Manuscript item

Archive information for this record

Access & Reference

Original held at
British Library: Oriental Manuscripts
Access conditions

Unrestricted

Archive reference
Add MS 7471, ff 41v-92r

History of this record

Date(s)
8 Dhū al-Ḥijjah 1104 (AH, Hijri qamari)

Related material

Finding aids

Cureton, William and Charles Rieu, Catalogus codicum manuscriptorum orientalium qui in Museo Britannico asservantur. Pars secunda, codices arabicos amplectens (London: The British Museum, 1846-71), Item 388, p. 186

Select Bibliography

Editions of text commented upon:

  • Urmawī, ʻAbd al-Muʼmin ibn Yūsuf, Kitāb al-Adwār fī maʻrifat al-nagham wa-al-adwār , ed. by Ḥusayn ʻAlī Maḥfūẓ (Baghdād: Mudīrīyat al-Funūn wa-al-Thaqāfah al-Shaʻbīyah bi-Wizārat al-Irshād, 1961)
  • Urmawī, ʿAbd al-Muʼmin ibn Yūsuf, Kitāb al-Adwār , ed. by Hāshim Muḥammad al-Rajab ([Baghdad]: al-Jumhūrīyah al-ʿIrāqīyah, Wizārat al-Thaqāfah wa-al-Iʿlām, Dār al-Rashīd, 1980)
  • Urmawī, ʿAbd al-Muʾmin ibn Yūsuf, al-Adwār fī al-mūsīqá , ed. by Ghaṭṭāṣ ʿAbd al-Malik Khashabah and Maḥmūd Aḥmad al-Ḥifnī (al-Qāhirah: al-Hayʾah al-Miṣrīyah al-ʿĀmmah lil-Kitāb, 1986)

Facsimile edition of text commented upon:

  • Urmawī, ʿAbd al-Muʾmin ibn Yūsuf, Book on the Cyclic Forms of Musical Modes Kitāb al-adwār, and Treatise Dedicated to Sharaf al-D īn on Proportions in Musical Composition al-Risāla al-Sharafīya fī 'l-nisab al-taʾlīfīyah , ed. by Fuat Sezgin (Frankfurt: Institute for the History of Arabic-Islamic Science at the Johann Wolfgang Goethe University, 1984)

Studies:

  • Farmer, Henry George, The Sources of Arabian Music. An Annotated Bibliography of Arabic Manuscripts which Deal with the Theory, Practice, and History of Arabian Music (Bearsden, Scotland: Issued privately by the author, 1940), no. 235, p. 55
  • Wright, Owen, 'A Preliminary Version of the "kitāb al-Adwār"', Bulletin of the School of Oriental and African Studies 58.3 (1995) pp. 455-78

Use and share this record

Share this record
Cite this record in your research

شرح الأدوار Sharḥ al-adwār, British Library: Oriental Manuscripts, Add MS 7471, ff 41v-92r, in Qatar Digital Library <https://www.qdl.qa/mirador/81055/vdc_100047232289.0x000002> [accessed 27 July 2024]

Link to this record
IIIF details

This record has a IIIF manifest available as follows. If you have a compatible viewer you can drag the icon to load it.https://www.qdl.qa/en/iiif/81055/vdc_100038748961.0x000001/manifestOpen in Universal viewerOpen in Mirador viewerMore options for embedding images